BMW Motorrad is de eerste fabrikant die deze optionele extra als een fabrieksoptie aanbiedt.

Door zowel de automatische als handmatige activering, stuurt de "intelligente noodoproep" de coördinaten van het voertuig direct naar het callcenter, in plaats van de bestuurder alleen in contact te brengen met de lokale hulpdienst. Met behulp van deze gegevens kan naast de locatie van het ongeluk ook de rijrichting worden bepaald, zodat zelfs lastig te lokaliseren bestemmingen snel bereikt kunnen worden door de hulpdiensten - een innovatie in de motorindustrie.

Nadat het callcenter is geïnformeerd, proberen zij contact te leggen met het slachtoffer. Er is geen andere informatie van de beller vereist om de reddingsketen te activeren. Zo uniek als BMW: de communicatie met en de ondersteuning van het slachtoffer wordt uitgevoerd in de door de klant geselecteerde taal. Zo kunnen belangrijke vragen verhelderd worden nog voordat de hulpdiensten arriveren.

+ Lees meer

De gevolgen van de botsing en de staat van de motorfiets worden via sensoren op de motorfiets verzonden, zodat ongelukken op betrouwbare wijze herkend kunnen worden en er onderscheid gemaakt kan worden tussen standaard rijsituaties. De bestuurder aan het symbool op het elektronische instrumentenpaneel en het akoestische signaal herkennen of er een noodoproep is geactiveerd. Een communicatiesysteem in de helm is nier noodzakelijk om communicatie met het callcenter op te bouwen, omdat er een vaste luidspreker en microfoon geïnstalleerd zijn op de rechter handgreep van het voertuig.

+ Lees meer

De "intelligente noodoproep" is van toepassing op de volgende belangrijke scenario's:

Scenario 1: automatische activering door een ernstige val/impact (bijv. frontale botsing bij hoge snelheid)
De noodoproep wordt automatisch geactiveerd als er een ernstige val of impact plaatsvindt. Spraakcommunicatie met de bestuurder wordt opgebouwd maar is in dit geval niet noodzakelijk. Indien er een ernstig ongeluk heeft plaatsgevonden, worden de reddingsdiensten direct geïnformeerd.
Scenario 2: automatische activering door een niet ernstige val/impact (bijv. wegglijdend voorwiel bij lage snelheid)
Voor niet ernstige ongelukken wordt de "intelligente noodoproep" na een korte vertraging geactiveerd. Dit geeft de bestuurder de mogelijkheid om de noodoproep handmatig te annuleren indien hulp of reddingsdiensten niet noodzakelijk zijn. Als de ECALL niet wordt geannuleerd, wordt spraakcommunicatie opgebouwd om de ernstigheid van het ongeluk vast te stellen.
Scenario 3: handmatige activering bij noodsituaties
In dit geval - zoals het bellen om hulp voor andere slachtoffers - wordt de noodoproep geactiveerd door de SOS-knop op de handgreep ingedrukt te houden. Hierdoor wordt de spraakcommunicatie opgebouwd. Deze spraakcommunicatie is vereist om verdere maatregelen in het geval van handmatige activering te nemen. Het slachtoffer heeft tevens de kans om de noodoproep te beëindigen door de SOS-knop in te drukken of de motor uit te schakelen. De handmatige activering van de "intelligente noodoproep" is alleen mogelijk tijdens stationair draaien en indien het contact is ingeschakeld.

Om het systeem te activeren, hoeft de bestuurder de SIM-kaart niet in te schakelen en er worden geen extra kosten in rekening gebracht voor het gebruik van de mobiele service. De "intelligente noodoproep" is actief vanaf de start van de reis en is op elk moment gereed voor gebruik, zodat er in het geval van een ongeluk direct om hulp kan worden gevraagd. Dit bespaart waardevolle tijd en kan het verschil zijn tussen leven en dood bij een ernstig ongeluk. Het gebruik van het ECALL-systeem in auto's heeft aangetoond dat de hulpdiensten de locatie van ongelukken 40 tot 50 procent sneller bereiken dankzij dit veiligheidssysteem. Betrouwbaar onderscheid tussen ongelukken en geen ongelukken is mogelijk dankzij het uitgebreide en intelligente sensorsysteem dat valpartijen kan detecteren. Dankzij het gebruik van roaming gebruikt de "intelligente noodoproep" altijd het best mogelijk netwerk, ongeacht waar het ongeluk plaatsvindt. Vervolgens worden alleen informatie over de tijd en locatie van de motorfiets, het voertuigidentificatienummer en de persoonlijke moedertaal van gebruiker verstuurd. Het systeem slaat geen andere gebruiksgegevens op. Er worden bijvoorbeeld geen gegevens over de snelheidsdetectie of continue locatie opgeslagen.
Om de kwaliteit van de service op het hoogste niveau te garanderen, wordt de "intelligente noodoproep" uitgebreid getest in de relevante landen, voordat het geïntroduceerd wordt en op de markt wordt gebracht. De "intelligente noodoproep" zal spoedig beschikbaar zijn in Duitsland en zal vervolgens in andere landen worden geïntroduceerd. Neem voor meer informatie contact op met jouw retailer.
De Intelligente noodoproep kan in de volgende landen worden gebruikt: Oostenrijk, België, Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Finland, Ierland, Italië, Luxemburg, Monaco, Nederland, Noorwegen (2/2018), Polen, Portugal, San Marino, Tsjechië, Zweden (9/2017), Zwitserland, Spanje, Vaticaanstad en het Verenigd Koninkrijk.
Het ECALL-netwerk wordt continu uitgebreid. De intelligente noodoproep wordt in de loop van de tijd naar andere landen uitgebreid.
+ Lees meer

Algemene voorwaarden en Privacybeleid

Terms and Conditions
PDF   |   481.13 KB   |   NL
This is disclaimer text for gpx download files.
Get Connected
PDF   |   401.83 KB   |   NL
This is disclaimer text for gpx download files.
Get Disconnected
PDF   |   398.15 KB   |   NL
This is disclaimer text for gpx download files.

Nog meer gedetailleerde technologie

spinner